Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013

ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑ.Σ.Α.Φ. ΓΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΣΠΑ


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ
email: pasafpe02@gmail.com 

Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013


 ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑ.Σ.Α.Φ. ΓΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕΣΩ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΣΠΑ

             Ο ΠΑ.Σ.Α.Φ., στο πλαίσιο “Καινοτόμες Δράσεις” μέσω ΕΣΠΑ για τα έτη 2014-2020 και σε συνεργασία με το αρμόδιο τμήμα Ε.Υ.Π. (Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Δράσεων) http://www.eye.minedu.gov.gr του Υπουργείου Παιδείας, συμμετέχει στην πρωτοβουλία εισήγησης καινοτόμων δράσεων και στις δύο βαθμίδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που στοχεύουν στη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στην άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών μάθησης για την αποφυγή της σχολικής αποτυχίας και ως εκ τούτου της μαθητικής διαρροής. Επιδιώκεται, παράλληλα, όχι μόνο η εμβάθυνση της υπάρχουσας γνώσης αλλά η εφαρμογή της σε πραγματικές καταστάσεις μέσα από βιωματικές δράσεις που αναδεικνύουν τη συγχρονία και τη διαχρονία των φιλολογικών μαθημάτων σε ένα σύγχρονο διαπολιτισμικό σχολείο.
             Προτείνουμε , λοιπόν, την πιλοτική εφαρμογή προγράμματος με τίτλο: Δράση για την εμβάθυνση στη γνώση, την καταπολέμηση της σχολικής αποτυχίας και του αποκλεισμού.
            Το προτεινόμενο πρόγραμμα επιμερίζεται στα παρακάτω προγράμματα που λόγω της συνάφειάς τους θεωρούμε ότι μπορούν και πρέπει να ενσωματωθούν στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα.
Προτάσεις για το Γυμνάσιο

1η Πρόταση

1. 1. Τίτλος: ΖΕΠ
1.1.2. Τρόπος λειτουργίας: Κάθε τάξη δημιουργεί ένα τμήμα ΖΕΠ, όπου το απαρτίζουν  μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες  κάθε τμήματος. Στην Α΄τάξη στα  4 τμήματα θα προστεθεί και ένα 5ο τμήμα, το ΖΕΠ.  Αν μία τάξη ενός σχολείου έχει 4 τμήματα, αποχωρώντας από κάθε τμήμα 2 -5 μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, για να ενταχθούν στο ΖΕΠ, θα δημιουργηθεί ένα τμήμα ΖΕΠ έως 17 μαθητές. Η  ένταξη θα γίνεται μετά από διαγνωστικό τεστ. Με αυτόν τον τρόπο θα εργαστούν καλύτερα οι μόνιμοι καθηγητές αλλά και οι ίδιοι οι μαθητές.
        Τα ΖΕΠ θα ενταχθούν στο κανονικό πρόγραμμα του σχολείου, ο καθηγητής των ΖΕΠ θα διδάσκει τα φιλολογικά μαθήματα παράλληλα με τους υπόλοιπους φιλολόγους σ’ ένα ανάλογα διαμορφωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα. Οι μαθητές θα παραμένουν στις τάξεις των ΖΕΠ ένα χρόνο τουλάχιστον και ανάλογα με την πορεία τους θα εντάσσονται στα υπόλοιπα τμήματα. Τα ΖΕΠ προορίζονται μόνο για τις βασικές ειδικότητες. Στα υπόλοιπα μαθήματα οι μαθητές θα επιστρέφουν στις αρχικές τους τάξεις.
Παράδειγμα: Στο Γυμνάσιο Κατερίνης υπάρχουν 4 τμήματα των 26 ατόμων (σύνολο 104 μαθητές).  Αν από κάθε τμήμα φύγουν οι 5 εκπαιδευτικά /γλωσσικά ανεπαρκείς μαθητές τότε απομένουν  84 μαθητές σε 4 τμήματα των 21 ατόμων και 1 τμήμα με τους 15 -  17  (ανώτατο όριο: 16 ή 17) μαθητές , αν αυτό συμβεί και στη β΄ και στη γ΄ γυμνασίου, θα καλυφθεί το κενό με αναπληρωτή μέσω ΕΣΠΑ,   καθώς τα χρήματα ΕΣΠΑ διατίθενται αποκλειστικά σε αναπληρωτές.

Σημειωτέον ότι το ανωτέρω πρόγραμμα ΖΕΠ θα απευθύνεται σε δύο κατηγορίες μαθητών:
α) σε αδύναμους μαθησιακά, διδάσκεται η ίδια ύλη προσαρμοσμένη στις μαθησιακές τους αδυναμίες. Πρόκειται για φροντιστηριακό μάθημα, καλύπτονται τα μαθησιακά κενά των προηγούμενων χρόνων διευκολύνοντας τον καθηγητή της κανονικής τάξης να φέρει εις πέρας την ύλη της τρέχουσας σχολικής χρόνιας, συνεπικουρώντας  και στις ασκήσεις εμπέδωσης.
β) σε αλλόγλωσσους μαθητές (αλλοδαποί, ρομά, παλιννοστούντες, μουσουλμανόπαιδες).     Διδάσκεται η ίδια ύλη προσαρμοσμένη στη γλωσσική ανεπάρκεια.
Το ίδιο πρόγραμμα εφαρμόζεται με μεγάλη επιτυχία στην Κύπρο. (http://egkyklioi.moec.gov.cy/Data/dme6763a.pdf). Οι καθηγητές, που πληρώνονται μέσω ΕΣΠΑ, είναι πλήρους ωραρίου και αμείβονται με αξιοπρεπή μισθό.

      Προτείνεται η ύπαρξη ενός επόπτη/μέντορα καθηγητή ο οποίος θα εποπτεύει τα προγράμματα και θα βοηθάει στη βελτίωσή τους. (Συνιστάται ο επόπτης να είναι φιλόλογος και να αποτελεί μέρος του  συλλόγου διδασκόντων).

1.1.3. Στόχος: Η καινοτομία των ΖΕΠ εκπορεύεται από τη θετική διάκριση, η οποία οφείλεται στη μη παιδαγωγική μεταχείριση των ανισοτήτων με βάση τις ανάγκες των παιδιών. Είναι γενικά αποδεκτό ότι το σχολείο οφείλει να εφαρμόσει και εξατομικευμένες μεθόδους, εάν θέλει να προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλους. Η ποιοτική βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος ταυτίζεται με τη μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητας στο βαθμό που οδηγεί τα παιδιά στη σχολική επιτυχία. Για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος είναι απαραίτητη η πρόσληψη αναπληρωτών πλήρους ωραρίου που εγγυώνται την απρόσκοπτη λειτουργία των τάξεων καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς.
         Η πράξη “Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας - Αξονας Προτεραιότητας 2” έχει ως σκοπό την προώθηση της ισότιμης ένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα (ειδικά στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) των μαθητών από περιοχές με χαμηλούς εκπαιδευτικούς και κοινωνικοοικονομικούς δείκτες, μέσω της εισαγωγής του θεσμού των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ), ο οποίος εισήχθη με το άρθρο 26 του Ν. 3879/2010.

          Η δημιουργία Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ) αποτελεί από τις αρχές του 1980 στρατηγική επιλογή των κρατών της Μεγάλης Βρετανίας και της Γαλλίας. Ο θεσμός ήδη έχει να επιδείξει ενθαρρυντικά αποτελέσματα στις χώρες αυτές στον τομέα της πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής αποτυχίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού καθώς και στην πρόληψη της βίας, της παραβατικότητας και της χρήσης νόμιμων και παράνομων ουσιών. Ο θεσμός επίσης έχει αποδειχθεί επιτυχής στη βελτίωση της σχολικής επίδοσης και στη μείωση του σκασιαρχείου.

Παρατηρήσεις: Τα πανεπιστήμια έχουν κάνει μελέτες και προγράμματα τα οποία όμως τα οικειοποιούνται και δεν τα μοιράζονται με τον εκπαιδευτικό κόσμο.  Οι έρευνες των πανεπιστημίων πρέπει να συνδεθούν άμεσα με το ελληνικό δημόσιο σχολείο με στόχο την εξομάλυνση των μαθησιακών δυσκολιών όλων των μαθητών της Ελλάδας.

           Παράλληλα, θεωρείται αδιανόητο και αντιπαιδαγωγικό - και κατά την γνώμη μας οξύμωρο - η δράση των ΖΕΠ να περιορίζεται και να επεκτείνεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όταν ο φιλόλογος έρχεται αντιμέτωπος στις γυμνασιακές τάξεις με ποικίλες και ιδιαίτερες δυσκολίες της πλειονότητας των μαθητών στα γλωσσικά μαθήματα, πρωτίστως στη σύνταξη, κατανόηση, επεξεργασία διαφόρων κειμενικών ειδών στη νέα ελληνική  και ακολούθως στο μάθημα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, που εκ φύσεως χρήζει ιδιαίτερης προσέγγισης και εμβάθυνσης από τον εκπαιδευτικό. Οι ελλείψεις αυτές αποτελούν τροχοπέδη στη συνολική εξέλιξη του μαθητή.


2η Πρόταση
      
1.2. Συνύπαρξη δεύτερου φιλολόγου μέσα στην ίδια τάξη:
Στόχος: Βοηθάει τους αδύναμους μαθητές στις εργασίες τους, στη μελέτη, ενισχύει το μάθημα με ΤΠΕ, εμπλουτίζει το μάθημα με εκδηλώσεις και δραστηριότητες. Το ωράριό του θα είναι κάποιες ώρες  στην ενισχυτική διδασκαλία στο πλαίσιο της μεσημεριανής μελέτης (13 ώρες) και τις υπόλοιπες ώρες θα τις συμπληρώνει με το πρωινό ωράριο ως 2ος καθηγητής. Με αυτό τον τρόπο θα εποπτεύει τους αδύναμους μαθητές του και θα μπορεί να παρεμβαίνει τις μεσημεριανές ώρες του στη μελέτη. Οι αρμοδιότητες του θα είναι ισάξιες και ισότιμες με το μόνιμο φιλόλογο. Η μελέτη - ενισχυτική θα είναι υποχρεωτική και θα δημιουργηθούν τμήματα ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Θα υπάρχουν βαθμίδες. 


3η Πρόταση

1.3. Μέσα στα πλαίσια λειτουργίας των ολοήμερων δημοτικών σχολείων προτείνουμε την απασχόληση αναπληρωτών φιλολόγων ως ειδικότητα που θα στελεχώσει τις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού σχολείου για να ενισχύσει γλωσσικά τους αδύναμους μαθητές σε επίπεδο ορθογραφίας, δομής και κατανόησης κειμένου με απώτερο στόχο την  επιτυχή παραγωγή λόγου στις γυμνασιακές τάξεις.

    4η Πρόταση

1.4. Συμμετοχή αναπληρωτών φιλολόγων σε σχολικά προγράμματα πολιτιστικού περιεχομένου
1.4.1  ΤΙΤΛΟΣ: Η καλλιέργεια της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας με εργαλείο την τοπική ιστορία
  ΣΤΟΧΟΣ: Η κατανόηση και εκμάθηση των βασικών δομών της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας  μέσα από τη μελέτη πηγών της τοπικής ιστορίας.
ΤΡΟΠΟΣ: Με τη μελέτη και επεξεργασία επιλεγμένων αποσπασμάτων ιστορικών πηγών διδάσκουμε  τους μαθητές μετάφραση, λεξιλόγιο, γραμματική και συντακτικό, ενισχύοντας κάθε φορά επιλεκτικά τον τομέα στον οποίο παρουσιάζουν αδυναμίες.
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 3-4 ώρες την εβδομάδα για κάθε τμήμα

1.4.2 ΤΙΤΛΟΣ:  Φιλαναγωσία και καλλιέργεια της μητρικής μας γλώσσας
 ΣΤΟΧΟΣ:  Η επαφή των μαθητών με διαφορετικά κειμενικά είδη
                           Η ερμηνεία και η κατανόηση κειμένου.
                           Η ανάλυση και σύνθεση κειμένων
                          Η δημιουργία και η σύνθεση διαφορετικών κειμενικών ειδών από τους 
                           μαθητές.
 ΤΡΟΠΟΣ:  Με τη βοήθεια λογοτεχνικών και όχι μόνο, έργων διδάσκουμε στους μαθητές το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας:
  κατανόηση βασικών ιδεών, περίληψη, ερμηνεία θέσεων -απόψεων, σύνθεση νέων κειμένων κ.λ.π.
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:  4 την εβδομάδα για κάθε τμήμα


5η Πρόταση
Ολοήμερο Γυμνάσιο


ΤΑΞΗ
ΔΕΥΤΕΡΑ
ΤΡΙΤΗ
ΤΕΤΑΡΤΗ
ΠΕΜΠΤΗ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ΩΡΕΣ
Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Γλωσσική
Αρχαία
Γλωσσική
Γλωσσική
Αρχαία
1η

Μαθημ
Μαθημ
Μαθημ.
Βιολογία
Αγγλικά
2η

Αγγλικά
Γαλ /Γερ
Γαλ/γερ
Φυσική
Μουσική
3η

Ιστορία
Καλλιτεχν .

Γεωγραφία
Πληροφορική
4η
Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Μαθημ
Μαθημ
Μαθημ
Φυσι/Χημ
Μουσική
1η

Γλωσσική
Γλωσσική
Αρχαία
Αρχαία
Γλωσσική
2η

Φυσική
Χημεία
Αγγλικά
Αγγλικά
Γαλ/Γερ
3η

Γαλ/Γερ
Ιστορία
Καλλιτεχν.
Πληροφορική
Λογοτεχνία
4η
Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Φυσική
Φυσι /Χημ
Γαλ/Γερμ
Μουσική
Πληροφορική
1η

Χημεία
Αγγλικά
Αγγλικά
Γαλ/Γερμ
Καλλιτεχν.
2η

Γλωσσική
Γλωσσική
Αρχαία
Γλωσσική
Αρχαία
3η

Μαθημ
Μαθημ
Ιστορία
Λογοτεχνία
Μαθημ
4η

ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σημειώσεις : Στο ολοήμερο γυμνάσιο δεν θα υπάρχει 6η και 7η ώρα από την πρωινή ζώνη.
 (6η :12.40’’-13.20’’+7η :13.25’’-14.05’’)
Μεταφέρονται γι αυτό το λόγο από το πρωινό πρόγραμμα : ξένες γλώσσες , μουσική, καλλιτεχνικά , πληροφορική (επίσης χωρίς αυτά τα μαθήματα δεν γίνεται να βγει πρόγραμμα για τα φιλολογικά, τα οποία είναι 20 ώρες)
Ωράριο
12.45-13.25 1η ώρα
13.25-13.30 διάλειμμα
13.30-14.10 2η ώρα
14.10-14.40 χαλάρωση-φαγητό
14.40-15.20 3η ώρα
15.20-15.30 διάλειμμα
15.30-16.10 4η ώρα
Παρατηρήσεις
Στην Α΄  γυμνασίου μία ώρα μένει κενή
Η 6η και 7η ώρα που μεταφέρονται ισοδυναμούν με 10 ώρες τη βδομάδα, τα μαθήματα που έχουν μεταφερθεί στο απογευματινό ωράριο ισοδυναμούν με 7 ώρες, αν καλυφθεί και η ώρα της Α΄ γυμνασίου απομένουν 2 ώρες. Αυτό συνιστά μία τεχνική δυσκολία στο πρόγραμμα αλλά αν οι μαθητές δεν έχουν κάθε μέρα 7ωρο τότε το πρόγραμμα είναι υλοποιήσιμο.


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΥΚΕΙΟ
1η Πρόταση

2.1 Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη

Α’ Λυκείου : ‘’ Ζώνη εμβάθυνσης σε επιλεγμένα γνωστικά αντικείμενα ‘’ οι μαθητές επιλέγουν 3 μαθήματα.
Β’ Λυκείου : ‘’Ζώνη υποστήριξης σε βασικά γνωστικά αντικείμενα”  Μαθήματα κατεύθυνσης.
Γ’ Λυκείου : ‘’ Ζώνη υποστήριξης σε βασικά γνωστικά αντικείμενα ‘’ Μαθήματα κατεύθυνσης. 

          Σε αυτό το πλαίσιο προτείνουμε την έναρξη της ΠΔΣ (πρόσθετης διδακτικής στήριξης) στις 2 πρώτες τάξεις για περαιτέρω εμπέδωση και ενίσχυση των αδύναμων μαθητών και στην τελευταία για εξάσκηση σε μαθήματα κατεύθυνσης. Προτείνεται, παράλληλα, η οργάνωση τμημάτων αποφοίτων κατά το πρότυπο των φροντιστηρίων και θα αφορά μαθητές που θέλουν να διαγωνιστούν εκ νέου. Η οργάνωση τέτοιων σχολείων μπορεί να γίνει όχι μόνο σε επίπεδο σχολείου αλλά και σε επίπεδο περιοχής (σημειωτέον ότι ο εν λόγω θεσμός είχε δοκιμαστεί στο παρελθόν με επιτυχία με τα δημοφιλή  “Μεταλυκειακά Προπαρασκευαστικά Κέντρα”).
 Παρατηρήσεις: Η λειτουργία της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης επιβάλλεται να λειτουργήσει από φέτος εξαιτίας της οικονομικής δυσχέρειας που βιώνουν μαθητές, γονείς και καθηγητές. Επίσης, ο καθηγητής να εργαστεί με πλήρες ωράριο ώστε να διατηρήσει και αυτός με τη σειρά του την αξιοπρέπειά του. Προτείνουμε το πρόγραμμα να έχει τη βαρύτητα και την έκταση φροντιστηριακών απαιτήσεων ώστε να καταφέρουν μαθητές και καθηγητές να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες που ορίζει η εισαγωγή στα Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Καινοτόμες δράσεις για το Λύκειο
Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη Γ΄ Λυκείου
Τίτλος: Προετοιμάζομαι για τις πανελλαδικές: Υποστήριξη των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Τρόπος λειτουργίας: O φιλόλογος θα δουλεύει με πλήρες ωράριο στην Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη. Θα αντικαταστήσει  το πρόγραμμα του ιδιωτικού φροντιστηρίου.
Ώρες λειτουργίας: Απογευματινές
Σκοπός: Κατάργηση της παραπαιδείας, ενίσχυση των φτωχών κοινωνικών στρωμάτων. Ένα σχολείο για όλους.

Γ΄ Λυκείου:
Θεωρητική κατεύθυνση: Νεοελληνική Γλώσσα: 2,5 ώρες, Αρχαία Ελληνικά: 5 ώρες, Νεοελληνική Λογοτεχνία: 2 ώρες, Λατινικά: 2,5 ώρες, Ιστορία: 3 ώρες  Επίσης γράφουν 3ωρα διαγωνίσματα προσομοίωσης των πανελληνίων.
Θετική κατεύθυνση: Νεοελληνική Γλώσσα: 3 ώρες
Τεχνολογική κατεύθυνση: Νεοελληνική γλώσσα:2.5 ώρες
Τεχνολογική κατεύθυνση: Νεοελληνική γλώσσα:2, 5 ώρες
Σύνολο: 23 ώρες
Β’ Λυκείου:
Θεωρητική κατεύθυνση: Αρχαία Ελληνικά: 3. 5 ώρες/ 4, 5 ώρες, Λατινικά: 2,5/3, 5  ώρες, Αρχαία Ελληνικά Γ΄ Λυκείου: 1 ώρα, Λατινικά Γ΄ Λυκείου: 1 ώρα (αν ο μαθητής είναΙ αδύναμος η 1 ώρα της Γ΄ Λυκείου μπορεί να προστεθεί στη Β΄ Λυκείου), Νεοελληνική γλώσσα: 2 ώρες
Θετική κατεύθυνση: Νεοελληνική γλώσσα: 2 ώρες
Τεχνολογική κατεύθυνση: Νεοελληνική γλώσσα:2 ώρες
Σύνολο: 14 ώρες

Α΄ Λυκείου
Νεοελληνική γλώσσα: 2
Αρχαία Ελληνικά (προαιρετικά) 2,5

2η Πρόταση
2..2  Υποστήριξη Ελληνικής Γλώσσας: Επαγγελματικά Λύκεια
Επαναφορά της Υποστήριξης της Ελληνικής Γλώσσας στα Επαγγελματικά Λύκεια μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ (2 ώρες την εβδομάδα διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας).

Γενικές παρατηρήσεις
       Πρόσκληση του Πανεπιστημιακού κόσμου και των σχολικών συμβούλων να υλοποιήσουν τις μελέτες και τις έρευνες που μέχρι τώρα έχουν κάνει για το ελληνικό δημόσιο σχολείο.
       Άμεση σύνδεση και συνάρτηση του ελληνικού πανεπιστημίου  με το ελληνικό δημόσιο σχολείο. Τα προγράμματα των πανεπιστημίων που αφορούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση να εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας.
       Τα πανεπιστήμια στο πλαίσιο των  ευρωπαϊκών προγραμμάτων που υλοποιούν καινοτόμες δράσεις να προσλαμβάνουν εκπαιδευτικούς μόνο από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών.              

Με εκτίμηση
Το Δ.Σ.
ΠΑ.Σ.Α.Φ.


ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ Π.Ε.Φ. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ 17 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1973

ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ
17 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1973

   
 Συμπληρώνονται εφέτος σαράντα χρόνια από την ηρωϊκή εξέγερση του Πολυτεχνείου, κορυφαία εκδήλωση της πάλης του ελληνικού λαού κατά της επαίσχυντης δικτατορίας και τα αιτήματα των φοιτητών (ψωμί, παιδεία, ελευθερία) εξακολουθούν να είναι επίκαιρα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Οι αγώνες των φοιτητών είναι ανεξίτηλα χαραγμένοι στη μνήμη όλων μας και οι νεκροί του Πολυτεχνείου (βωμὸς δ΄ὁ τάφος) έχουν ενδυθεί εις το διηνεκές με την αίγλη της αθανασίας.
     Ἐντάφιον δὲ τοιοῦτον οὔτ’ εὐρὼς οὔθ’ ὁ πανδαμάτωρ ἀμαυρώσει χρόνος (Σιμωνίδης, 28).
     Τα μηνύματα του Πολυτεχνείου, ιδιαίτερα στις δύσκολες σημερινές συνθήκες και στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε (ανεργία στα ύψη, μετανάστευση νέων, κρίση στην εκπαίδευση, κλειστά Πανεπιστήμια), σηματοδοτούν τις διεκδικήσεις για τα ιδεώδη της δημοκρατίας, της εθνικής ανεξαρτησίας, της παιδείας, της ειρήνης, της δικαιοσύνης.
     Η ζοφερή πραγματικότητα καθιστά το Πολυτεχνείο - αιώνιο σύμβολο της ελληνικής αντίστασης – φάρο και οδηγό του σύγχρονου χειμαζόμενου Ελληνισμού. 

Από το Διοικητικό Συμβούλιο




Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2013

ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ κ. ΣΤΕΡΓΙΟΥΛΗ ΣΤΗ ΣΠΑΡΤΗ

ΠΡΟΣ:    1ο,2ο,3ο,4ο Γυμν. Σπάρτης
                 Εσπερινό Γυμνάσιο Σπάρτης
                 Μουσικό Γυμνάσιο Σπάρτης
                1ο,2ο,3ο Γεν. Λύκ. Σπάρτης
                Εσπερινό Λύκειο Σπάρτης
                ΕΠΑΛ Σπάρτης

Παρακαλούμε να ενημερώσετε τους εκπαιδευτικούς, κλάδου ΠΕ 02, των Σχολείων σας ότι, αν διευκολύνονται από το ωρολόγιο πρόγραμμά τους, μπορούν να παρακολουθήσουν τη δειγματική διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών Γ΄τάξης θεωρητικής κατεύθυνσης, που θα πραγματοποιηθεί από τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Νομού Λακωνίας, την Τετάρτη, 20 Νοεμβρίου 2013 (ώρα έναρξης 11.30), στο  2ο Γενικό Λύκειο Σπάρτης.

          


Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2013

ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΙΣ ΚΡΟΚΕΕΣ

Παρακαλούμε να ενημερώσετε τους εκπαιδευτικούς, κλάδου ΠΕ 02, των Σχολείων σας ότι, αν διευκολύνονται από το ωρολόγιο πρόγραμμά τους, μπορούν να παρακολουθήσουν τη δειγματική διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών Γ΄τάξης θεωρητικής κατεύθυνσης, που θα πραγματοποιηθεί από τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Νομού Λακωνίας, τη Δευτέρα, 11 Νοεμβρίου 2013 (ώρα έναρξης 11.40), στο  Γενικό Λύκειο Κροκεών.
         
             


                                                                                       
                                                                                        Ο Σχολικός Σύμβουλος

                                                                                       Μανώλης Μ. Στεργιούλης
                                                                                                    Φιλόλογος


Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

Έγκριση μετακίνησης για το 40ό Συνέδριο της Π.Ε.Φ.

Έγκριση μετακίνησης για το 40ό  Συνέδριο της Π.Ε.Φ.



Αγαπητοί συνάδελφοι,

Η απόφαση για την έγκριση μετακίνησης εκπαιδευτικών κλ. ΠΕ2 έχει σταλεί στις Δ/νσεις Β/θμιας Εκπ/σης, στις 29/10/2013 (Αριθμ.πρωτ.160885/Γ2).

                    Ο Πρόεδρος


Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΛΗΞΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΟΥ 40ού ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ


Μετά  τη λήξη των εργασιών του 40ού ετήσιου Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων με θέμα «Ευριπίδης, ο “τραγικώτατος τῶν ποιητῶν” και ο “ἀπὸ σκηνῆς φιλόσοφος”. Παράδοση και νεωτερικότητα», το Δ.Σ. του Συλλόγου Φιλολόγων Λακωνίας αισθάνεται ακόμη μια φορά την υποχρέωση να ευχαριστήσει τους φορείς της πόλης μας που συνέβαλαν στην πανθομολογούμενη επιτυχία του συνεδρίου: αφενός, την Περιφερειακή Ενότητα Λακωνίας και τον Δήμο Σπάρτης για τη φιλοξενία του συνεδρίου και των συνέδρων, αφετέρου, την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Λακωνίας και το Επιμελητήριο Λακωνίας για τις χορηγίες τους. Η οικονομική και ηθική στήριξη που προσέφεραν οι παραπάνω φορείς απέδειξε το έμπρακτο ενδιαφέρον τους για την προαγωγή της επιστημονικής έρευνας και ανέδειξε τη λακωνική φιλοξενία ως κύρια συνιστώσα της φυσιογνωμίας του τόπου μας.
            Επιπλέον, το Δ.Σ. οφείλει να ευχαριστήσει το Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, που εμπιστεύτηκε τη φιλοξενία ενός τόσο σημαντικού συνεδρίου στον Σύνδεσμό μας, αλλά  και τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Λακωνίας κ.  Εμμανουήλ Στεργιούλη  για την καθοδήγηση και αγαστή συνεργασία μας. 
            Αξίζει, τέλος, ειδική μνεία  σε όλους τους συναδέλφους, που με τις εισηγήσεις τους, την εθελοντική τους εργασία και την παρουσία τους στις δέκα συνεδρίες συνέβαλαν στην επιστημονική και οργανωτική επιτυχία του συνεδρίου, αλλά και στους μαθητές και καθηγητές του Μουσικού Γυμνασίου Σπάρτης και Γενικού Λυκείου Μολάων, για την άψογη παρουσίαση αποσπασμάτων αρχαίων δραμάτων.



                                              Από  το  Δ.Σ.


Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΠΕ 02 ΣΤΟ ΓΕΡΑΚΙ


Παρακαλούμε να ενημερώσετε τους εκπαιδευτικούς κλάδου  ΠΕ 02  ότι διοργανώνεται επιμορφωτική συνάντηση με θέματα:

1.      Το Συντακτικό ως μέσο προσέγγισης των αρχαίων ελληνικών κειμένων
(Μανώλης Μ. Στεργιούλης, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Λακωνίας).

2.      Δειγματική διδασκαλία Λατινικών στη Γ΄τάξη θεωρητ. κατεύθυνσης.
(Αυγή Μπουντούρη, Φιλόλογος Γενικού Λυκείου Γερακίου).
           
Η επιμορφωτική συνάντηση θα πραγματοποιηθεί την  Τετάρτη, 23 Οκτωβρίου 2013, ώρα 11.30 π.μ. – 14.00 μ.μ., στο Γενικό Λύκειο Γερακίου.

                                                                                         Ο Σχολικός Σύμβουλος

                                                                                       Μανώλης Μ. Στεργιούλης

                                                                                                    Φιλόλογος


Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013

Η Π.Ε.Φ. σχετικά με το νέο νόμο για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Ο ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

            Με το νέο νόμο, εσχάτως ψηφισθέντα, για την αναδιάρθρωση της Β/μιας Εκπ/σης, επέρχονται ριζικές αλλαγές στη δομή, ιδιαίτερα του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου (αξιολόγηση, προαγωγή και απόλυση, πρόσβαση στην Γ/θμια Εκπ/ση κ.ά.). Οι αλλαγές, όμως, αυτές, παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες, δεν προωθούν την αυτοτέλεια του Λυκείου, ως εκπαιδευτικής μονάδας, ανεξάρτητης από την εισαγωγή στην Γ/θμια Εκπ/ση. Αντίθετα, ενισχύεται, στο Γενικό Λύκειο, ο εξετασιοκεντρικός χαρακτήρας με τις εξετάσεις και στις τρεις τάξεις, ένα σύστημα δηλαδή άκρως γραφειοκρατικό και διοικητικό (Τράπεζα Θεμάτων), καθαρά ανταγωνιστικό (βαθμοθηρία) και επώδυνα εξοντωτικό για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, με συνακόλουθη την ενίσχυση της παραπαιδείας σε όλες τις εκφάνσεις της.
            Παρατηρείται, επίσης, υποβάθμιση της Γενικής Παιδείας τόσο στο Γενικό όσο και στο Επαγγελματικό Λύκειο, όπου μάλιστα σημειώνεται συρρίκνωση των μαθημάτων, όπως της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Ιστορίας.
            Όσον αφορά τα φιλολογικά μαθήματα, κρίνονται θετικά τόσο η εξέταση της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, σε όλες τις κατευθύνσεις όσο και η αύξηση συνολικά των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας και Ιστορίας, στην Γ΄ Λυκείου, υπό τον όρο, βέβαια, ότι τα μαθήματα αυτά θα αποκτήσουν ουσιαστικό περιεχόμενο.
            Η Π.Ε.Φ. προβάλλει επιτακτικά, για μια ακόμη φορά, το αίτημα του ανθρωπιστικού προσανατολισμού της παιδείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, παρακολουθεί με έκδηλη ανησυχία την προσπάθεια εισαγωγής τεχνοκρατικού προσανατολισμού στη φιλοσοφία του νέου Λυκείου και αναμένει με αγωνία τις κυοφορούμενες εξελίξεις, επαναλαμβάνοντας, για μια ακόμη φορά, την επείγουσα ανάγκη εκπόνησης νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων, (σε συνεργασία και με τις Επιστημονικές Ενώσεις), παραγωγής διδακτικού υλικού, με κατάλληλα διδακτικά εγχειρίδια, καθώς και της συστηματικής και πολύπλευρης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, η οποία βρίσκεται, από καιρό, σε εμβρυακή κατάσταση.


Από το Διοικητικό Συμβούλιο