Κατόπιν συνεννοήσεώς της με τον κ. Μανώλη Στεργιούλη,
Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων ν. Λακωνίας,
η εισηγήτρια της εκδήλωσης που θα πραγματοποιηθεί
την Τρίτη 19-3-2013 στη Σκάλα και την Τετάρτη 20-3-2013 στη Σπάρτη ,
κ. Αριάδνη Γκάρτζιου-Τάττη,
είχε την καλοσύνη να αποστείλει διάγραμμα της εισήγησής της και σχετική βιβλιογραφία.
Ευχαριστούμε την εισηγήτρια και το σχολικό μας σύμβουλο.
Αριάδνη Γκάρτζιου-Τάττη
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
agartziu@cc.uoi.gr
Χώρος
και χρόνος της μνηστηροφονίας
Ὀδύσσεια, α
17–18: τῷ οἱ
ἐπεκλώσαντο
θεοὶ οἶκόνδε
νέεσθαι
/ εἰς
Ἰθάκην
1. Οι μνηστήρες μεταξύ μεγάρου και ἀγορᾶς
α. Οι μνηστήρες στο μέγαρον
H Αθηνά έρχεται και στέκεται στα πρόθυρα, στο κατώφλι της αὐλῆς (α 103 κε.), ενώ ο Τηλέμαχος προσδοκά ότι ο πατέρας του θα επιστρέψει ως ἄναξ στον οίκο του (α 115 κε.). Oι μνηστήρες παίζουν ζάρια μπροστά στις πόρτες (106 κε), χορεύουν (α 150),
τρώνε και πίνουν αδιάκοπα (α 110 κε., 144 κε., 225 κε.). Εξέρχονται από το
μέγαρον, κάθονται στην αυλή προπάροιθεν θυράων (π 343 κε.), και στη συνέχεια, μετά την
αποτυχία του σχεδίου εξόντωσης του Τηλεμάχου και τη σύντομη συνέλευση (π 361
κε.), επιστρέφουν στον δόμον του Οδυσσέα (π 407), όπου και κάθονται σε
ξεστούς θρόνους (π 408). Η ίδια εικόνα επαναλαμβάνεται στη συνέχεια της
αφήγησης, όταν οι μνηστήρες μετά το παιχνίδι (ρ 167 κε.) εισέρχονται στο μέγαρο
(δόμους ρ 178, 231, 255) για τo δείπνο (ρ 177 κε.).
β. Οι μνηστήρες στην ἀγορά
Μολονότι οι νέοι αυτοί θεωρούνται από τους ιθακήσιους ως
άριστοι (α 245, β 51, π 251, ψ 121, ω 108), βασιλῆες (α 394-395), στυλοβάτες της
πόλης (ψ 121, ἕρμα πόληος), κεκριμένοι (π 248, ω 107), ἀγήνορες (ρ 65), μνηστήρες Ἀχαιῶν (β 87, 194, 198-199, ρ 412,
415, σ 94, 191, 286, 289, 301, τ 151, ω 141), χειρίζονται την αγορά με τρόπο
απαξιωτικό, τη διαλύουν όποτε θέλουν και χωρίς καμία αντίσταση από τον υπόλοιπο
λαό, ενώ άλλοτε καλούν σε συνέλευση μόνο τους εαυτούς τους αποκλείοντας τους
νεότερους ή τους γεροντότερους (π 361 κε.).
2. Ο ζητιάνος
Οδυσσέας προσεγγίζει το μέγαρον
α. Ο ζητιάνος στην περιφέρεια του οίκου
Για λόγους προστασίας, η επιστροφή του Οδυσσέα
οργανώνεται κρυφά (λ 119 κε., λ 455, ν 192 κε., 308), ακολουθώντας ένα σχέδιο
σταδιακής αποκατάστασης στην εξουσία του, στον οίκο και στη συζυγική κλίνη,
όπως και στην επανένωση με το γιο του και τον πατέρα του. Πρώτο στάδιο αυτού του
σχεδιασμού συνιστά η προτοπή του Oδυσσέα προς τον Tηλέμαχο να αφαιρέσει τα όπλα από τους τοίχους του μεγάρου
(π 284 κε). H σκηνή αυτή φέρνει στην
επιφάνεια μία αναδρομική εικόνα του μεγάρου
έτσι όπως διατηρήθηκε κατά τα είκοσι χρόνια απουσίας του κυρίου του (α 128-129,
α 256, ω 165-66). Πλησιάζοντας και
ακούγοντας τον Φήμιο (ρ 260 κε.), ο επαίτης επαινεί τον οίκο του Oδυσσέα (ρ 264 κε). H επανάληψη των όρων δόμος (ρ 255, 275, 324), δῶμα (ρ 230, 264, 336, 531) και μέγαρον αποκαθιστά τη σχέση του πλάνητα
ήρωα με το οικοδόμημα που διεκδικεί και όσα αυτό περικλείει.
β. Ο ζητιάνος στο κατώφλι
Ο μεταμφιεσμένος Οδυσσέας συμπεριφέρεται λόγω και έργω ως
ζητιάνος καθώς εγκαθίσταται στο φράξινο κατώφλι (ρ 339 κε., μελίνου οὐδοῦ) όπου γέρνοντας σε
κυπαρισσένιο παραστάτη ζητιανεύει από όλους τους μνηστήρες πλησιάζοντάς τους
από τη δεξιά μεριά (ρ 413 κε.) και επιστρέφοντας κάθε φορά, ύστερα τους
διαπληκτισμούς του, στη μεταιχμιακή του θέση (ρ 466, ω 161). Η διεκδίκηση του κατωφλιού (σ 8, διώκετο οἶο δόμοιο, σ 17, οὐδός, σ 32-3, προπάροιθε θυράων, ὑψηλάων/ οὐδοῦ ἔπι ξεστοῦ), από έναν ζητιάνο κανονικό, τον Ίρο (σ 1 κε.) και έναν πλαστό, τον Oδυσσέα, ολοκληρώνεται με τη νίκη του τελευταίου και το
σύρσιμο του Ίρου έξω από τις πόρτες της αυλής (σ 101, αὐλὴν αἰθούσης τε θύρας).
3. Η επανάκτηση του μεγάρου
α. Άθλα
Με την προκήρυξη του αγώνα της τοξοθεσίας που έχει
προαναγγελθεί από την Πηνελόπη (τ 576 κε.), και τον ίδιο τον Οδυσσέα (τ 586
κε.), προσδιορίζεται η χρονική στιγμή της επίλυσης της κρίσης, δηλαδή η ημέρα
της εορτής του θεού Απόλλωνα. Ο ήρωας δεν πήρε μαζί του το τόξο στην Τροία αλλά
το φύλαγε κρυμμένο στο μέγαρο (φ 41, κέσκετ᾽ ἐνὶ μεγάροισι, φόρει δέ μιν ἧς ἐπὶ γαίης). Ως ρυθμιστής των άθλων εμφανίζεται ο
Τηλέμαχος, ο οποίος σκάβει τάφρο και στήνει τους πελέκεις από όπου θα περάσουν
τα βέλη (τ 573 κε., φ 75 κε., 120 κε.).
Ακολούθως οι μνηστήρες αρχίζουν να τοξεύουν αρχίζοντας από δεξιά (φ 141 κε.) με πρώτον τον θυοσκόο
Ληώδη. Ο Εύμαιος με εντολή του Τηλέμαχου διατάσσει την Ευρύκλεια να κλείσει τις
πόρτες του μεγάρου (φ 382). ενώ, σε ό,τι αφορά τον εξωτερικό χώρο, ανάλογο ρόλο
αναλαμβάνει ο Φιλοίτιος, ο οποίος κλείνει τις πόρτες της αυλής. Ακολούθως ο
Οδυσσέας, καθισμένος στον δίφρο (φ
420), σημαδεύει και πετυχαίνει όλα τους πελέκεις (φ 405 κε.).
β. Μνηστηροφονία, τιμωρία των
δούλων, καθαρμός
Ύστερα από απουσία
είκοσι ετών (π 206 = τ 484 = φ 208 = ω 322) ο Οδυσσέας πηδά στο κατώφλι (χ 2, μέγαν οὐδόν), και κρατώντας το
τόξο και τα βέλη (χ 1 κε.) δηλώνει ότι τέλειωσε αυτός ο δύσκολος αγώνας (χ 5,Οὗτος μὲν δὴ ἄεθλος ἀάατος ἐκτετέλεσται). Οι μνηστήρες κατανοούν πλέον
ότι δεν έχουν διέξοδο (χ 74 κε.) και ότι η μόνη λύση βρίσκεται στην απομάκρυνση
του Οδυσσέα από το κατώφλι ώστε να διαφύγουν προς το ἄστυ (χ 77). Ο
περιορισμένος χώρος του μεγάρου μετατρέπεται σε ανοικτή πεδιάδα και η
αντιπαράθεση παίρνει τη μορφή οπλιτικής σύρραξης, όπου ο αγώνας είναι άνισος. Ο
Τηλέμαχος φέρνει από το θάλαμο οκτώ κοντάρια, τέσσερις ασπίδες και τέσσερα
κράνη (χ 109 κε.)· κι ενώ οι υπόλοιποι εξοπλίζονται πάραυτα, ο Οδυσσέας
περιμένει να του τελειώσουν τα βέλη (χ 122 κε.) αναδεικνύοντας έτσι την ήδη
γνωστή εικόνα του τοξότη-πολεμιστή (α 262, α 255 κε., σ 376 κε.). Το τέχνασμα
των μνηστήρων να διαφύγουν από τη μόνη δίοδο εξόδου, δηλαδή από την ὀρσοθύρη
που οδηγούσε στη λαύρη (χ 126 κε., Ὀρσοθύρη δέ τις ἔσκεν ἐυδμήτω ἐνὶ τοίχῳ/ …ἦν ὁδὸς ἐς λαύρην), από όπου θα ζητούσαν βοήθεια από το λαό (χ 131 κε.), δεν επιτυγχάνει,
αφού η πορτούλα φυλάσσεται με προσοχή. Ο Μελάνθιος φέρνει κρυμμένα όπλα από
τους θαλάμους του Οδυσσέα ανεβαίνοντας ἀνὰ ῥῶγας μεγάροιο (χ 143), δηλαδή δώδεκα
πανοπλίες (δώδεκα κοντάρια, ασπίδες και κράνη). Ο Εύμαιος και ο Φιλοίτιος αφού
κλείσουν την πόρτα του θαλάμου τιμωρούν με φριχτά βασανιστήρια τον Μελάνθιο στο
θάλαμο των όπλων, όπου τον δένουν και τον κρεμούν από ένα ξύλο του ταβανιού (χ
170 κε.).
Η πορεία της αποκάστασης έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Μετά τις μακρόχρονες περιπέτειες και τη σταθερή και αμετακίνητη θέση του στο κατώφλι από όπου έριξε τα φαρμακερά βέλη (χ 2, 72), ο
Οδυσσέας ανακτά τον θρόνο του (χ 341, θρόνου ἀργυροήλου, ψ 164) τις βραδυνές ώρες
της προτελευταίας ημέρας της επικής δράσης.
Επιλεγμένη βιβλιογραφία
Cantarella Ε., Ιthaque. De la vengeance d’Ulysse à la naissance du droit (γαλλ. μετ. Ρ.Ε. Dauzat), Παρίσι 2003.
Crielaard J.Ρ., “Ρast or Ρresent? Εpic Ρoetry,
Αristocratic Self-Representation and the Concept of Τime in the Εight and
Seventh Centuries ΒC”, στο Μontanari, Αsheri, Οmero tremila anni dopo,
239-284.
Davies Μ., “Οdyssey, 22, 474-7, Μurder or
Μutilation”, CQ, 44, 1994, 534-546.
Γκάρτζιου Α., “Οδυσσεύς
θεατής, αθλητής και αφηγητής άθλων”, στο Παΐζη-Αποστολοπούλου, Ρεγκάκος,
Τσαγγάλης, Άθλα και έπαθλα, 157-178.
Flaig Ε., “Ρrocessus de décision collective et
guerre civile: l’exemple de l’Οdyssée, Chant ΧΧΙV, v. 419-470”, Αnnales ΗSC,
52, 1997, 3-29.
Ηölkeskamp
Κ.-J., “Ρtolis and Αgore. Ηomer and the Αrchaeology of the
City-State”, στο Μontanari, Αsheri, Οmero tremila anni dopo,
297-342.
Κazazis J.Ν., Rengakos Α., Εuphrosyne. Studies
in Αncient Εpic and its Legacy in Ηonor of Dimitris Μaronitis, Στουτγάρδη
1999.
Lateiner D., Sardonic Smile. Νonverbal
Βehavior in Ηomeric Εpic, Τhe University of Μichigan Ρress, Αnn Αrbor 19954.
Leduc Cl., “Comment la donner en mariage? La
marié en pays grec (ixe-ixe s. av. J.-C.)’’, στο G. Duby,
Μ. Ρerrot (διεύθ.), Ηistoire des Femmes en Οccident. 1. L’Αntiquité, Ρ.
Schmitt-Ρantel (διεύθ.), Παρίσι 1991, 259-316.
Loraux Ν., Façons tragiques de tuer une femme,
Παρίσι 1985 (ελλην. μετ. Α. Ροβάτσου, Βίαιοι θάνατοι γυναικῶν στήν τραγωδία, Ἀθήνα 1995).
Μαζαράκης-Αινιάν Α., Όμηρος
και Αρχιαιολογία, Αθήνα 2000.
Μazarakis-Αinian
Α., “Τhe Αrcheology of Βasileis”, στο Deger-Jalkotzy, Lemos, Αncient
Greece,
181-211.
Μaronitis D.Ν., “Μythos et plokè dans l’Οdyssée.
`Α propos de l’«Ιrou Ρygmè»”, στο Ηurst, Létoublon, La mythologie et
l’Οdyssée, 99-113.
Μontanari F., Αsheri Ρ., Οmero tremila anni
dopo (Storia e Letteratura 210), Ρώμη 2002.
Μylonas Shear Ι., Τales of Ηeroes. Τhe Οrigins
of the Ηomeric Τexts, Νέα Υόρκη, Αθήνα 2000.
Νortwick
Van Τh., Τhe Unknown Οdysseus. Αlternate Worlds in Ηomer’s Οdyssey,
Τhe University of Μichigan Ρress, Αnn Αrbor 2009.
Οberhelman
St. Μ., Van Κelly, Golsan R.J. (εκδ.), Epic
and Epoch. Essays on the Intrepretation and History of a Genre, Texas
University Press 1994.
Russo J., Fernadez-Galiano Μ., Ηeubeck Α., Α
Commentary on Ηomer’s Οdyssey, Vol. ΙΙΙ, Βooks ΧVΙΙ-ΧΧΙV, Οξφόρδη
1992 (ελλην. μετ. Φιλώ Φιλίππου, επιμ. Αντώνης Ρεγκάκος, Ομήρου Οδύσσεια. Κείμενο και Ερμηνευτικό
Υπόμνημα, Τόμος Γ΄, Ραψωδίες Ρ-Ω, Αθήνα 2005).
Scodel R., “Τhe Suitors Games”, ΑJΡh, 122,
2001, 307-327.
-Εpic
Facework. Self-presentation and Social Ιnteraction in Ηomer,
Swansea 2008.
-Les
usages du don chez Ηomère. Vocabulaire et pratiques, Νανσύ 1994.
Seaford
R., Reciprocity and Ritual. Ηomer and Τragedy in the Developing City-State,
Οξφόρδη 1994 (ελλην. μετ. Β. Λιαπής,
Ανταπόδοση και τελετουργία. Ο Όμηρος και η τραγωδία στην αναπτυσσόμενη πόλη-κράτος,
ΜΙΕΤ, Αθήνα 2003).
Segal
Ch., Singers, Ηeroes, and Gods in Οdyssey, Ιthaca, Λονδίνο 1994.
Τhalmann W.G., Τhe Swineherd and the Βow.
Representations of Class in the Οdyssey, Ιthaca, Λονδίνο 1998.
Wright J.C., “Τhe Formation of the Μycenaean
Ρalace”, στο Deger-Jalkotzy, Lemos, Αncient Greece, 7-52.