Πέμπτη 21 Μαΐου 2015

Εισαγωγικός κύκλος εργαστηρίων για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης στο σχολείο

Η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης σε συνεργασία με την επιστημονική Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση (www.rhetoricedu.com
και την υποστήριξη του Σχολικού συμβούλου Φιλολόγων κ. Στεργιούλη, του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν. Λακωνίας, του συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λακεδαίμονος
 «Ο ΠΛΗΘΩΝ», διοργανώνει στις 13-14 Ιουνίου 2015 εισαγωγικό κύκλο εργαστηρίων 
για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης στο σχολείο 
υπό την αιγίδα της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας.

Τα εργαστήρια, συνολικής διάρκειας 12 ωρών, απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων. Το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων θα προσαρμοστεί στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των συμμετεχόντων.

Ο στόχος των εργαστηρίων είναι να φέρουν τους συμμετέχοντες σε μια πρώτη επαφή με τεχνικές και μεθόδους που μπορούν να εμπλουτίσουν τη διδασκαλία και να 
προαγάγουν την ενεργό και βιωματική μάθηση, καθώς και την ανάπτυξη
επικοινωνιακών δεξιοτήτων ήδη από την προσχολική ηλικία.

Πιο συγκεκριμένα, οι τίτλοι και οι ώρες πραγματοποίησης των εργαστηρίων είναι οι εξής:

 Σάββατο 13 Ιουνίου 2015

10.00-11.00: Ασκήσεις γνωριμίας, συνεργασίας και ομαδικότητας, επικοινωνίας και ακρόασης.

11.00-15.30 [με δύο (2) διαλείμματα] :Προφορικός λόγος/Ρητορική στην τάξη και τον όμιλο : 
στόχοι, οργάνωση και περιεχόμενο διδασκαλίας.
  • Η καλλιέργεια της προφορικότητας στο σχολείο.
  • Στοιχεία εκφοράς και γλώσσας του σώματος.
  • Η αξιολόγηση του προφορικού λόγου (ατομικά και σε ομάδες).
  • Βιωματική γνωριμία με ρητορικά αγωνίσματα και ποικίλες δραστηριότητες και παιχνίδια για τη βελτίωση του προφορικού λόγου: εκφραστική ανάγνωση, αυθόρμητος λόγος, προτρεπτικός λόγος, duet acting, διττοί λόγοι-debating
  • παιχνίδι ρόλων και αυτοσχεδιασμός, δραστηριότητες αφήγησης (storytelling), 
  •  θεατρικές τεχνικές (ανακριτική καρέκλα, διάδρομος συνείδησης, 
  • προσομοίωση δίκης), κουτί ιδεών, παιχνίδια με λεξικά  κ.ά.
  • Όμιλος Ρητορικής Τέχνης και Αγωγή προφορικού λόγου (πρόγραμμα «Τεισίας»): οργάνωση και περιεχόμενο συναντήσεων.    
Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

10.00-11.00: Ασκήσεις γνωριμίας, συνεργασίας και ομαδικότητας, επικοινωνίας και ακρόασης.

11.00 -12.00: Δημιουργική σκέψη στην τάξη και στα καινοτόμα προγράμματα.
  • Ο δημιουργικός και κριτικός αναγνώστης.
  • Δημιουργική σκέψη και γραφή.
  • Παρουσίαση τεχνικών για την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης και την παραγωγή ιδεών (διάκριση κάθε είδους σκέψης, κύκλος δημιουργικής σκέψης, τεχνικές παραγωγής ιδεών: καταιγισμός ιδεών, ερωτήσεις  SCAMPER,τα 6 σκεπτόμενα καπέλα του de Bono.
  • Γραφείο ιδεών ©
  • Δημιουργική επίλυση διαφορών στην τάξη κατά την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία (μοντέλο Gordon). 
12.00-14.30 : Εφαρμογές της καλλιέργειας του προφορικού λόγου και της δημιουργικής 
σκέψης.
  • Η ρητορική στην τάξη:  δραστηριότητες αγωγής προφορικού λόγου στη  Νεοελληνική Γλώσσα, στη Λογοτεχνία, στα Αρχαία Ελληνικά (Πρωτότυπο και Μετάφραση), στην Πολιτική Παιδεία κ.ά.
(Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες  να φέρουν μία ενότητα μαθήματος της επιλογής τους).
  • Προτάσεις για σχέδια μαθήματος (projects), ομίλου δημιουργικής σκέψης, λέσχες φιλαναγνωσίας, καινοτόμα προγράμματα.

Σημειώνουμε ότι από το 2006 η Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση έχει πραγματοποιήσει επιμορφώσεις, με εθελοντική συμμετοχή μελών - επιμορφωτών, για περισσότερους από 1.500 δασκάλους και καθηγητές σε
όλη την Ελλάδα και έχει συμβάλει ενεργά στην ίδρυση και λειτουργία ομίλων ρητορικής, επικοινωνίας, φιλαναγνωσίας, δημιουργικής γραφής, δημιουργικής σκέψης και 
καινοτομίας για νήπια, μαθητές όλων των τάξεων, φοιτητές, εκπαιδευτικούς και 
ενηλίκους στο πλαίσιο της δια βίου μάθησης.

Δηλώσεις συμμετοχής θα γίνουν δεκτές μέχρι την Τετάρτη 10 Ιουνίου στις 12 μ. 
Ο περιορισμένος αριθμός του εργαστηρίου (25 άτομα) επιβάλλει την 
αυστηρή τήρηση προτεραιότητας.

Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 2731026853.


Κυριακή 17 Μαΐου 2015

Επειδή "η Μουσική δίνει ψυχή στις καρδιές και φτερά στη σκέψη"

 Οι απόφοιτοι του Μουσικού Σχολείου χαρακτηρίζουν ανεκτίμητη την εμπειρία τους! 

http://www.notospress.gr/article.php?id=22084

17-05-2015 12:55    Με αφορμή την ανταλλαγή σκέψεων, ιδεών και απόψεων γύρω απο την μουσική εκπαίδευση, έτσι όπως ενεργοποιήθηκαν απο την ευκαιρία εγγραφών στα μουσικά σχολεία της χώρας, δανειζόμαστε, στο notospress.gr, ρήσεις μεγάλων ανθρώπων για την μουσική, αλλά και ανωνύμων. Σημασία έχει και η κατασταλαγμένη γνώμη των απόφoιτων μαθητών του Μουσικού Σχολείου Λακωνίας στη Σπάρτη.



Διαμαρτυρία για τη μείωση των ωρών της Λογοτεχνίας και την κατάργηση του "Επιταφίου"

«Ο εκτοπισμός της Λογοτεχνίας εγείρει ερωτήματα» λένε οι φιλόλογοι της Λακωνίας

Αυξάνονται οι φωνές διαμαρτυρίας των φιλολόγων για τις επικείμενες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ' Λυκείου που μειώνει τις ώρες Λογοτεχνίας Γενικής από 2 σε 1, ενώ καταργεί τη διδασκαλία του «Επιταφίου» του Περικλή.

Μετά την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων και τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αναπληρωτών Φιλολόγων και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Λακωνίας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του σχετικά με τη σχεδιαζόμενη μείωση των φιλολογικών μαθημάτων στο Ενιαίο Λύκειο, όπως αυτή προτάθηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας, κ. Τάσο Κουράκη, στις 9/5/2015.

«Μάλιστα τονίζεται πως με έκπληξη πληροφορηθήκαμε την πρόταση για μείωση των ωρών του μαθήματος της Λογοτεχνίας από δύο ώρες εβδομαδιαίως σε μία (!) καθώς και για την κατάργηση της διδασκαλίας του "Επιτάφιου" του Περικλή. Η απόφαση για τη μείωση των ωρών διδασκαλίας της Λογοτεχνίας στη Γ΄ Λυκείου, ύστερα από την κατάργηση της Λογοτεχνίας θεωρητικής κατεύθυνσης ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα, καταδεικνύει την προχειρότητα και την έλλειψη επιστημονικού σχεδιασμού του νέου ωρολογίου προγράμματος.

Ο εκτοπισμός του μαθήματος της Λογοτεχνίας, ενός μαθήματος πρωταρχικής σημασίας για τη θεμελίωση της προσωπικότητας των νέων σε κοινωνικό, πολιτικό και ηθικό επίπεδο, όπως επίσης και για τη διαμόρφωση της κοινωνικοπολιτικής, ιστορικής και πολιτισμικής συνείδησης των νέων, εγείρει πραγματικά πολλά και ποικίλα ερωτηματικά και μας οδηγεί στην αναζήτηση των επιστημονικών ερεισμάτων με βάση τα οποία ο αναπληρωτής υπουργός οδηγήθηκε σε μία τέτοια πρόταση. Μάλιστα, τα ερωτηματικά αυτά αυξάνονται γεωμετρικά, όταν όλοι μας θυμόμαστε ότι ο ίδιος ο κ. Τάσος Κουράκης τον περασμένο Νοέμβριο από τη θέση του τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, είχε ασκήσει δριμεία κριτική στον τότε υπουργό Παιδείας, κ. Ανδ. Λοβέρδο, γιατί είχε προτείνει την αφαίρεση της Λογοτεχνίας από τις Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού και τα Επιστημονικά Πεδία Εξειδίκευσης (β/ ΕΠΕ-Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες, γ ΕΠΕ Επιστήμες Υγείας και δ/ ΕΠΕ Επιστήμες Οικονομίας, Κοινωνικές και Πολιτικές Επιστήμες), κριτική που είχε οδηγήσει στην υπαναχώρηση του τότε υπουργού. Το επιχείρημα του κ. Κουράκη τότε ήταν ότι οι τέχνες και ο πολιτισμός είναι αναγκαίο αντιστάθμισμα της επέλασης του τεχνολογικού πολιτισμού (σχετικά βλ. http://www.esos.gr/arthra/38268/t-koyrakis-sto-podi-vgazete-kai-ti-logot...). Πώς, λοιπόν, λίγους μήνες αργότερα, ο ίδιος από τη θέση του αναπληρωτή υπουργού οδηγείται σε μία τέτοια επιλογή» αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους.

Ο Σύνδεσμος συνεχίζει αναφέροντας ότι «την έντονη δυσαρέσκειά μας επίσης πυροδότησε και η πρόταση για την αφαίρεση του μαθήματος «Περικλέους Επιτάφιος» από το ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου. Η αφαίρεση ενός μαθήματος που συμπυκνώνει την ιδέα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, τη μήτρα στην οποία κυοφορήθηκαν οι σύγχρονες παγκόσμιες δημοκρατίες, είναι εγκληματική και πολύ περισσότερο σε μία εποχή κατά την οποία παρατηρείται αυξανόμενη άνοδος του φασισμού ακόμα και στη χώρα μας. Για ποιους λόγους, άραγε, ένα κείμενο που πρεσβεύει τις αρχές της ισονομίας, της ειρήνης, της αξιοκρατίας, της φιλαλληλίας και επομένως διαχρονικό και επίκαιρο όσο ποτέ άλλοτε, εξοβελίζεται έτσι εύκολα από τα ελληνικά σχολεία; Σας θυμίζουμε ότι ο Επιτάφιος αποτελεί ένα έργο που υμνεί την ελεύθερη έκφραση της προσωπικότητας, προβάλει τις βασικές αξιακές αρχές της δημοκρατίας και παράλληλα εμπνέει τον σεβασμό στους νόμους, αρχές απαραίτητες για την διαμόρφωση ελεύθερων και δημοκρατικών συνειδήσεων. Άλλωστε, οι παράμετροι αυτές κατέστησαν το συγκεκριμένο κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας ένα πραγματικά διαχρονικό και οικουμενικό μανιφέστο των δημοκρατικών αρχών, σεβαστό και αναγνωρισμένο από τη διεθνή επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα. Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, το κατεξοχήν μάθημα σφυρηλάτησης της δημοκρατικής συνείδησης των νέων και μετάγγισης βασικών αξιακών αρχών να αφαιρείται από το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας που το γέννησε αντί για να ενισχύεται και να αναβαθμίζεται;».



Ο Σύνδεσμος κλείνει αναφέροντας πως «τα ανωτέρω, λοιπόν, μας υποχρεώνουν να εκφράσουμε για μία ακόμα φορά την έντονη ανησυχία μας για τις επιλογές σας στο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού έργου και να σας καλέσουμε να επαναπροσδιορίσετε τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και όχι τις συντεχνειακές επιταγές, γεγονός που αναπόφευκτα σας οδηγεί να δώσετε στα γλωσσικά μαθήματα τη θέση που τους αρμόζουν στο ελληνικό σχολείο».

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Αντιδράσεις και από άλλους φορείς για την υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων της Γ΄ λυκείου Διαμαρτυρία της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων , Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων 


Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Γ΄ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ

«Μονεμβασία : όψεις της ιστορικής και
πολιτισμικής πορείας της
καστροπολιτείας»

ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΑΣΤΡΟ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑΣ

Σάββατο, 9 Μαΐου 2015

09.30-10.00
Χαιρετισμοί
● Από τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων
κ. Μανώλη Μ. Στεργιούλη
● Από τον Δήμαρχο Μονεμβασίας
κ. Ηρακλή Τριχείλη
● Από την Αντιπεριφερειάρχη Περιφερειακής
Ενότητας Λακωνίας κυρία Αδαμαντία Τζανετέα
● Από τον Περιφερειακό Διευθυντή Α/θμιας  και Β/θμιας Εκπαίδευσης Πελοποννήσου
κ. Παναγιώτη Πετρόπουλο
● Από τον Διευθυντή Β/θμιας Εκπαίδευσης
Λακωνίας κ. Γεώργιο Παπαδάκο
● Από την Αντιδήμαρχο Δήμου Μονεμβασίας   
κυρία Κατερίνα Τσαφατίνου
● Από τον Διευθυντή του Γυμνασίου Μονεμβασίας «ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ»  κ. Νικόλαο Βλάχο  

Πρώτη Ενότητα

Πρόεδρος: 
Βασίλειος Κωνσταντινόπουλος                                                                                   
Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πελοποννήσου                     
10.00-10.20
Μεταξία Παπαποστόλου  δ.φ., Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης
«Ο εικαστικός Γιάννης Ρίτσος».
 10.20-10.40
Αθανάσιος Χρήστου                                                                                              
Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών
Αγαθών  Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
«Γρηγόριος Παλαιολόγος (1794-1844):   
 ο πρώτος Έλληνας γεωπόνος και οι σχέσεις του  με τη Λακωνία».                                  
10.40-11.00
Παντελής Κ. Γεώργας
Πολιτικός Μηχανικός
MSc Αναστηλώσεων Ιστορικών Κτηρίων
 «Οικοδομικά στοιχεία των καταστημάτων και εμπορικές δραστηριότητες σε κτίσματα της Μονεμβασίας κατά τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο».
11.00-11.20
Αριστοτέλης Δημητρακόπουλος       
Αναπληρωτής Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
«Η Μονεμβασία και η μεταφυσική του κατοικημένου βράχου».
11.20-11.40: Συζήτηση

Δεύτερη Ενότητα

Πρόεδρος: Αθανάσιος Χρήστου                                                                                                                     
 Επίκουρος Καθηγητής Τμήματος Ιστορίας,
Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών
Αγαθών  Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
19.00-19.20
Φώτιος Δημητρακόπουλος                                                                                             Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας
της Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών:
«Ο νεομάρτυρας Ιωάννης ο Μονεμβασιώτης ».
19.20-19.40
Ευσταθία Χαντζή
Καθηγήτρια  Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
« Οι αστικές κοινότητες και ο θεσμός της αγγαρείας στις βενετοκρατούμενες περιοχές του territorio Μονεμβασίας».
19.40-20.00
Δημήτριος Βαχαβιώλος δ.φ., Καθηγητής Β/θμιας Εκπαίδευσης
Ο μητροπολίτης Μονεμβασίας Μητροφάνης Σβηρός (16ος αι.).
 20.00-20.20
Κατερίνα Μουσαδάκου                                                                                                 Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης
«Κοινότητα και πρεσβείες προς τη Γαληνοτάτη:
όψεις των θεσμών κοινωνικής μέριμνας στη Μονεμβασία και σε άλλες βενετοκρατούμενες ελληνικές περιοχές». 
20.20-20.40  Συζήτηση

Κυριακή, 10 Μαΐου 2015

Τρίτη  Ενότητα

Πρόεδρος: Φώτιος Δημητρακόπουλος  Καθηγητής Βυζαντινής Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών
11.00-11.20
Γιάννης Τσουλόγιαννης   δ.φ., Καθηγητής Β/θμιας Εκπαίδευσης
 «Η Μονεμβασία του 1858 μέσα από τα μάτια του Sir Thomas Wyse».  
11.20-11.40
Βασίλειος Κωνσταντινόπουλος           
Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Φιλολογίας 
Πανεπιστημίου Πελοποννήσου  
 «Το Χρονικό της Μονεμβασίας και η ιστορική του προβληματική».                                                                            
11.40-12.00
Μαρία Μυλωνά
Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης
«Εμπόριο πρινοκοκκιού και άλλων ειδών στην περιοχή της Μονεμβασίας κατά την προβιομηχανική περίοδο».
12.00-12.20
Ελένη Σταθάκη - Παναγιώτης Στιβακτάς
Καθηγητές Β/θμιας Εκπαίδευσης
«Εθιμοτυπία του γάμου στις Βοιές του προηγούμενου αιώνα».
12.20 -12.40  Συζήτηση 
12.40 -12.50
Συνόψιση των  εργασιών της διημερίδας από τον Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Μανώλη Μ. Στεργιούλη.